ABAX inn i Finland - mot 100 000 brukere

Kjørebok-leverandøren ABAX er i kraftig vekst og nærmer seg 100 000 installerte enheter i Skandinavia. Etter en vellykket testperiode har ABAX nå besluttet en fullskalalansering i det finske markedet.

- Yrkesbilsjåfører i Finland står overfor de samme utfordringene som sine norske, svenske og danske kollegaer. Udokumentert privat bruk av yrkesbil kan medføre en skattesmell på flere hundre tusen kroner. Reglene er kompliserte og skattemyndighetene har privat bilkjøring på radaren. Etter å ha solgt nærmere 100 000 enheter i Skandinavia, står derfor Finland for tur. Finlandssatsningen representerer en viktig milepæl i vår internasjonale vekststrategi med introduksjon i nye markeder, samtidig som vi skal fortsette å vokse i eksisterende markeder og har en offensiv oppkjøpsstrategi, sier Petter Quinsgaard, konsernsjef i ABAX.

En yrkesbil er en bil som eies av arbeidsgiveren og som benyttes av de ansatte i det daglige arbeidet. Typiske yrkesbilbrukere er snekkere, hjemmesykepleiere og elektrikere, og finske yrkesbilbrukere må i stor grad forholde seg til det samme regelsettet som håndheves i Norge.

- Yrkesbilene kan brukes til begrenset privat bruk, uten at det utløser full firmabilbeskatning. Flertallet av yrkesbilbrukerne er imidlertid uvitende om regelverket, spesielt til dokumentasjonskravene. All kjøring må dokumenteres med kjørebok. Uten kjørebok, fastsetter finske skattemyndigheter kjøringen etter skjønn. Regningen blir raskt svært høy, sier Quinsgaard

ABAX er verdens ledende utvikler og leverandør av kjørebøker, samt produkter for flåte- og utstyrskontroll for yrkesbiler. Selskapet har kontorer i blant annet Sverige, Danmark, Storbritannia og Norge, med hovedsete i Larvik.

- Etter en svært vellykket testperiode i Finland, har vi nå besluttet en fullskalautrulling av teknologien vår. Om kort tid lanserer vi også vår nye GSM-enhet som fysisk og språklig kan omtales som liten revolusjon. I finsk språkdrakt er den en liten hardfør sisu. Tilbakemeldingene fra markedet er svært gode og vi gleder oss stort til å introdusere ABAX i det finske markedet, sier Petter Quinsgaard.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Petter Quinsgaard, konsernsjef i ABAX, +47 909 12 277, pq@abax.no

Bjørn Erik Helgeland, viseadministrerende direktør i ABAX, +47 980 71 000, beh@abax.no

ABAX AS er verdens ledende utvikler og leverandør av elektroniske kjørebøker for yrkesbiler, samt produkter for flåte- og utstyrskontroll. ABAX har 120  ansatte og avdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia. Selskapets hovedkontor ligger i Larvik. www.abax.no