ABAX kjøper en av sine største konkurrenter

Kjørebokleverandøren Abax kjøper opp Etrip AS, en av sine største konkurrenter i Norge.

Siden 2009 har selskapet vært i kraftig utvikling, og nå har de for første gang gått til oppkjøp av et annet firma
kjøperetrip

– Vi har en voldsom vekststrategi, både organisk og ved oppkjøp. Vi ser fram  til å introdusere Abax' teknologi og sikkerhetsløsninger til Etrip-kundene,  sier viseadministrerende direktør i bedriften, Bjørn Erik Brandsæter  Helgeland.

Forhandlingene mellom selskapene har pågått i et drøyt år. Helgeland ønsker  ikke å fortelle hvor mye Abax betaler for selskapet, men ØP kjenner til at  det er snakk om noen titalls millioner kroner.

– Når konkurrenter skal bli enige om å selge eller kjøpe er det ikke gjort  over natta. Dette er det første, men vi ønsker å kjøpe opp flere, sier  Helgeland.

Investeringen forutsetter riktignok at Konkurransetilsynet godkjenner avtalen.  Abax er allerede markedsledende på kjørebøker i Norden, men er ikke bekymret  for at Konkurransetilsynet skal hindre oppkjøpet.

– Det skal mye til for at det ikke blir godkjent. Vi er nødt til å vokse raskt  om vi skal kunne stå imot internasjonal konkurranse, sier Helgeland.

Konkurransetilsynet kommer med sin avgjørelse 25. mars.Virksomheten til LarvikEtrip AS ble grunnlagt i 2010. De holder til på Forus næringspark utenfor  Stavanger, og har brorparten av markedet i Rogaland. I fjor omsatte de for  over sju millioner kroner.

Oppkjøpet gjør at de legger ned kontorene i Rogaland og flytter alt til  Larvik.

– Dette er et selskap som selger det samme som oss. Vi har de tjenestene fra  før her, så vi styrker de plassene som er her, og etter hvert som volumet  øker må vi ha flere arbeidsplasser. Men vi ønsker ikke å sette opp disse  tjenestene i Stavanger, sier Helgeland.

– Det er synd for dem som jobber der borte. De kan bli med hit, men da må de  flytte.

Ifølge Helgeland var Etrip nødt til å ta et valg om hva de ønsket å gjøre  framover.

– Etrip står for kvalitet, både på hardware- og softwaresiden. De har hatt en  god og stabil kundemasse, og nå hadde de to valg: Å gjøre store  investeringer for å komme seg opp på et høyere nivå, eller selge til en  større aktør.Flere ansatteDet betyr at antall ansatte i Larvik vil øke – selv om det fortsatt ikke er  klart hvor mange nye fjes man får se.

– Hvor mange nye ansatte det blir avhenger av hvor effektive vi som er her fra  før er, sier Helgeland.

– Hele organisasjonen er i kontinuerlig vekst, og oppkjøpet er med på å øke  ansettelsesfokuset, legger Jan Tore Solli Berg til.Publisert på www.op.no 07.03.2014