Dansk mester og Champions League med AAB - nå kombineres fotballen med jobb i ABAX

Den danske fotballkeeperen Kenneth Stenild, var spådd en strålende karriere etter debuten sin for danske AaB. Men fotballivet tok ikke helt den veien han hadde tenkt. Likevel har han nå funnet lykken med både jobb i ABAX og spilletid for fotballklubben Fram Larvik
Bjørn Erik Helgeland

- Det var det vanskeligste jeg har prøvd i livet mitt. Slik beskriver Kenneth Stenild prosessen rundt det å si farvel til et liv som fulltidsproff for å bli et lykkeligere menneske – både på og utenfor banen. At ting skulle gå bra til slutt var ikke gitt da den nå 28 år gamle keeperen tok beslutningen om et skifte til fotballklubben Fram Larvik og samtidig kombinerer det med jobb i teknologiselskapet ABAX.

- Jeg var helt grønn – ante ingenting om det å jobbe i en stor bedrift. Jeg var livredd for hva som ventet meg. ABAX er ekstremt målrettet, resultatorientert og konkurransepreget, som idrettsutøver passet jeg derfor bra inn selskapet, forteller Kenneth Stenild som også har flere lagkamerater rundt seg i jobben ved kontoret i Larvik.

Hverdagen er annerledes nå.

Hverdagen til Kenneth består i dag av å vokte buret for 2 divisjonsklubben Fram Larvik og kombinerer det med deltidsjobben i ABAX. Selskapet er en av de lokale aktørene som støtter opp om fotballklubben. I tillegg til Fram Larvik er ABAX også inne som sponsor av klubber som Ajax Amsterdam, FC København og Peterborough United.

- Det er første gang siden jeg forlot Aalborg at jeg har følt meg hjemme noe sted. Jeg trenger ikke tenke så mye over når kontrakten min utløper, for jeg vet at jeg også har jobben i ABAX, sier Kenneth Stenild, som nylig kjøpte hus i Larvik med samboeren.

I jobben er kundepleie og kontakt med danske kunder en viktig del av en fartsfylt hverdag og larviksbedriften ser klare paralleller til toppidretten i næringslivet.

-  Vi er veldig fokuserte og metodiske i jakten etter flinke og entusiastiske folk med gode holdninger i bunn. Vinnerskaller som Kenneth Stenild passer derfor veldig godt inn her hos oss. Vi synes det er strålende at han har funnet gleden ved å kombinere jobb og fotball på toppnivå, sier viseadministrerende direktør Bjørn Erik Helgeland.

Kenneth Stenild har nå kombinert jobb i ABAX og fotballen i snart to år. Samtidig avsluttes nå den skoleutdanningen han aldri ble ferdig med på grunn av fotballen. Karrieren tok av veldig fort etter debuten hans på øverste nivå i Danmark i sesongen hvor AaB vant det danske mesterskapet i 2007/08. Han slo like fullt aldri helt igjennom i AaB og siden gikk veien via Hjørring, AC Horsens og SønderjyskE før Stenild flyttet til Norge og spill for Vard Haugesund. Januar 2014 signerte Stenild for Larvik Fram og har siden vært en av klubbens viktigste spillere.

- Det kan nok hende at det er litt av et tabu i fotballverdenen å ta det steget jeg har tatt. Men man må på et tidspunkt tenke på livet etter fotballen. Jeg har fortsatt ambisjoner innen fotballen, men jeg bytter ikke til en annen klubb for å sitte på benken. Det er livet mitt her i Larvik alt for godt til, sier Kenneth Stenild.

Selv om drømmene etter fotballen nå er et liv innen internasjonal handel , så er fokus først og fremst på å rykke opp til 1. divisjon med Fram Larvik og jobben i ABAX.

Pressebilder: https://www.dropbox.com/sh/a4ab4yesdmcq86r/AAC393OqMfYslZYT0lKjM_S5a?dl=0

For mer info:

Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX, +47 980 71 000, beh@abax.no

Kenneth Hansen, PR-ansvarlig, ABAX +47 948 43 837, kha@abax.no

Om ABAX

ABAX AS er en stor europeisk aktør innen salg og utvikling av elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler, i tillegg har ABAX produkter for flåtestyring og sporing av utstyr. ABAX har 315 ansatte og avdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia og Nederland. Selskapets hovedkontor ligger i Larvik. www.abax.no