Down under med Greg Saw

Greg Saw fra Hard Rocx ABAX Racing Team lader opp til sesongen Down Under. ABAX har tatt en prat med han før sesongen starter for alvor.
Hardrocx1

Greg Saw tok før sesongen med seg familien sin tilbake til Queensland i Australia, for å bruke vintermånedene i hjemlige trakter. Vi har stilt han en rekke spørsmål om fjorårets sesong, forventinger til årets sesong og mekanisk doping. Intervjuet er oversatt fra engelsk.

Intervjuet på engelsk With Greg Saw Down Under.

Du er tilbake i Australia og har byttet ut vinterhansker med solbriller – Hvordan har tiden utenfor sesong vært så langt, Greg?

Jeg har brukt tiden godt her i Atherton hvor vi bor hos mamma, som de seneste 15 årene har sett alt for lite til familien. Vi bor rett ved av Atherton Forest Mountain Bike Park, et gigantisk mountainbike anlegg verdt millioner av dollar og med opptil 50 km «singletracks»

Vi bor i et område som kalles The Atherton Tablelands, et område som har vært fantastisk å utforske på sykkelen. Her finner man både regnskog og støvete grusveier. Været har vært varmt og tørt og heldigvis har vi ikke har hatt hverken sykloner eller monsunregn, selv om bøndene her nede sårt trenger

regnet. For min egen del har jeg både vært skade- og sykdoms fri og planlegger å reise til Canberra for å delta i den australske maraton serien.

Hvordan har du forberedt deg til den nye sesongen og har du noen favorittøvelser?

Jeg har én favoritt! Et 10 minutters terskeldrag på grusstigning som ender opp inne i regnskogen. Derfra bærer det utfor ned en teknisk single track løype som heter Yahoo Wahoo og er designet og bygget av Glen Jacobs fra World Trail. Jeg gjentar øvelsen 3 ganger i opptil 36 graders varme. Avsluttes med en 15 min tur på sykkel til Atherton’s Frappe bar – Det er mangosesong og man trenger noe iskaldt!

Hvordan opplevde du og teamet forrige sesong?

Thomas Engelsgjerd vant NorgesCup’en og jeg brøt løpsrekorden i Farrisrunden. I Raumerittet kjørte jeg alene over mål og klarte det nesten i Montebellorittet, var bare et par sekunder unna. Jeg og Thomas avsluttet på 1 og 2.plassen 3-4 ganger denne sesongen.

I år kjørte både jeg og Thomas i Crocodile Trophy i Cairns, Australia. Selv om Thomas brukte det meste av rittet til å komme seg etter en meget stygg velt på 1.etappen så viste han alle at det bor mye potensiale i han. For min egen del var formen veldig bra men en mindre mageinfeksjon satte en stopper for å være med å kjempe helt i toppen i år. Vi avsluttet sterkt med en 4. og 5. Plass på siste etappen og jeg avsluttet som nr 6 sammenlagt. I år var det med 4 nasjonale mestre fra Sveits,Danmark, Australia og Italia.

- Fortell oss litt om 2016 sesongen – Hvem bør vi se opp for og hvem er din argeste konkurrent i år?

Jeg vil fokusere på NorgesCup Terreng Maraton og Thomas ønsker å satse på en del flere internasjonale ritt med tanke på å kvalifisere seg til det norske maraton laget foran VM og EM.

I tillegg har vi i år en ny stjerne på laget. Fredrik Haraldseth er både en ung og teknisk rask rytter, i tillegg til å være regjerende norgesmester i syklecross.

Den største konkurransen kommer sannsynligvis fra en del nye og unge ryttere og fra laget Sepura-Toyota Racing.

Den regjerende norske maratonmesteren kjører for et lite team men har vært uslåelig når først han stiller opp. Men jeg klarte faktisk å slå Carl Fredrik i juni i fjor, mye takket være de korte bratte bakkene under Skiptvets Rittet som ligger godt til meg.

Hva er dine forventinger til deg selv og resten av teamet foran årets sesong?

Jeg har ikke fokusert på NorgesCup Terreng Maraton de seneste par årene, en konkurranse jeg har vunnet 3 ganger før. I en alder av 38 ser jeg det nå som en flott utfordring å forsøke igjen i år. I tillegg ønsker guttungen på 10 år å delta i ritt også!

Thomas sikter seg inn på topp 20 i en del store ritt i år. Alt avhenger selvfølgelig av hvem som stiller til start! I VM stiller alle favorittene og å stille opp i et felt uten favoritter i World Cup betyr ikke all verden. Det at vi presterer på hjemmebane vet vi er viktig – Hard Rocx ABAX racing vil i år dekke både maraton serien, XC ritt og syklecross. Fredrik er i tillegg XC-sprintmester og vil være podiekandidat i hvilket som helst ritt i Norge – Han ble nummer 5 i Birken med Syklecross sykkel! Haha.. i fremtiden ønsker jeg å bli Fatbike mester.

-Mediene har i de siste snakket mye om mekanisk doping i sykkelsporten i – Hva er dine tanker rundt dette og tror du at det blir økende problem?

No real suprise there! De fleste forstår ikke hvor komplekst og skittent storkapitalen kan være i en slik bransje som sykkelsporten.

Sykkelsporten har en broket fortid hvor man gjør alt for å vinne Tour de France og mekanisk doping er enda mer teit enn bloddoping, det er helt sikkert! Man lurer jo på alle de YouTube-videoene man ser av Fabian Cancellara og Ryder Hesjedal. Kriminelle hoder finner man både i sportens og forretningsverdenen. Australsk fotball og tennis i trøbbel for doping og kampfiksing. Hestetrenere blir utestengt for å dope hestene! Senest ut i sykkelens verden er spesielle magneter som er festet på bakhjulet for å rotere raskere.!

- Kan du fortelle oss litt om sykkelen som Hardrocx ABAX Racing Team vil bruke i 2016? Har det skjedd endringer fra fjorårets modell?

Ingen store endringer i år. Vanlig XTR elektronisk giring og ingen motor i kranken:)  Sykkelen var en suksess i fjor. Men vi har gjort navene litt tjukkere i år for å oppnå større stivhet. Teamet vil bruke en fulldempet prototype fra Hardrocx, med 100mm demping på bakre demper. Samme type sykkel som jeg nå bruker i Australia pga. av at det er så mye singletracks her.  Mest sannsynlig stiller jeg opp i det australske mesterskap i midten av April. I April arrangeres også ett av de mest intense rittene i World Cup sirkuset i Cairns. Ikke helt sikker på hva jeg vil her..delta eller se på.

Av Kenneth Hansen

Greg