Eventyrlig utvikling

Teknologiselskapet Abax vokser stadig, og sikter seg nå inn mot Europa. Selskapet har allerede kjøpt opp den nederlandske teknologibedriften Trevler B.V.
Eventyrlig utvikling

Og flere oppkjøp er i vente, varsler ledelsen i ABAX.

– Oppkjøpet er et naturlig ledd i ABAX sin vekststrategi for Europa. Med oppkjøpet av Trevler vokser vi geografisk og utvider samtidig vår produktportefølje. Potensialet for vekst i markedet er enormt i en av de raskest voksende bransjer i Europa, sier viseadministrerende direktør i ABAX, Bjørn Erik Brandsæter Helgeland.

ABAX har hatt en eventyrlig vekst. Fra en sped start i 2009 med tre ansatte, vil lønningslisten hos teknologiselskapet Abax fra 1. august i år omfatte 240 personer fra seks land. Bare det siste året er antallet ansatte i selskapet blitt mer enn fordoblet.

I 2014 omsatte selskapet for 240 millioner kroner, med et driftsresultat på 40 millioner.Veksten fortsetter– Vi hadde en økning fra 1. kvartal 2014 til samme periode i år på 40 prosent. Omsetningen for inneværende år er forventet å bli 365 millioner med 60 millioner EBITDA. Med oppkjøpet av nederlandske Trevler B.V. forventer vi at veksten vil skyte ytterligere fart, sier CEO Petter Quinsgaard.

Den nederlandske teknologibedriften har en markedsandel i Nederland på 25 prosent, og en kundeportefølje på 7.500 abonnenter.

– Trevler er et lite selskap med kun fem ansatte, men vi har allerede startet rekrutteringsprosessen og fra 1. august vil avdelingen ha 20 ansatte, hvor ti av dem vil arbeide ved hovedkontoret til ABAX her i Larvik, sier Helgeland.

Avtalen med Trevler ble undertegnet torsdag i forrige uke, men allerede nå kan ABAX-ledelsen opplyse at de har to oppkjøpsprosesser som selskapet håper å lande i løpet av kort tid.

Aktørene befinner seg i sentrale land i Europa, er alt Østlands-Posten får vite.

– Selv om ABAX er på god vei til å bli en ledende aktør i Europa forblir hovedkontoret i Larvik, forsikrer Helgeland.

1. juli overtar selskapet Mølla i Hammerdalen

– Vi flytter inn i de nye lokalene til hovedkontoret løpet av juli. Selskapet er nå i sluttfasen av en ansettelsesprosess, hvor 500 søkere blir til 36 ansatte. Disse skal starte å jobbe hos oss 1. august, avslutter Helgeland.

Publisert av  Østlands-Posten på www.op.no,  4. Juni 2015. Artikkel skrevet av Bjørn Jakobsen.