Eventyrlig utvikling for ABAX

Ingen kommer til å føre manuelle kjørebøker i fremtiden. Det mener administrerende direktør Bjørn Erik Brandsæter Helgeland og markedssjef Maria Nyegaard Michelsen i ABAX.

De to sammenligner med fjernsynets barndom.
– Da tv-en kom, måtte bransjen overbevise kundene om at den var et produkt de burde ha hjemme i stua. Ganske fort oppsøkte folk radio- og tv-forretningene selv og spurte etter apparatene. Sånn blir det med elektroniske kjørebøker også, spår de.
hippifest

Kostbare feil

De forklarer at yrkesbilproblematikken kan være et skikkelig minefelt med vanskelig regler. Og det kan bli veldig dyrt, for hvis en ansatt bruker firmaets bil til én kort privattur til butikken og blir tatt for det, kan han pådra seg en straffeskatt på mer enn hundre tusen kroner.

– Dersom kilometrene i kjøreboka avviker fra kilometertelleren, sier reglene at den ansatte skal beskattes for bilens verdi hele året. Og hvis først én av de ansatte i en bedrift ikke helt har overholdt reglene, sjekkes gjerne resten av de ansatte også, opplyser de. Og legger til at mange regnskapsførere og revisorer ikke kjenner reglene godt nok og derfor noen ganger kan komme i skade for å gi direkte feilinformasjon.

Markedssjef Maria Nyegaard Michelsen i midten omkranset av Cecilie Haugem, Silje Grimsland, Ann Kristin Ramberg og Sandra Lindberg. Foto: Kurt Høyessen

Mye å spare

De beskriver maskinvaren til den elektroniske kjøreboka som særdeles enkel å installere. Og når det først er gjort, holder den ved hjelp av gps-teknologi automatisk oversikten over start, stopp og kjøreruta som er brukt.  Siden føring av tradisjonell kjørebok, i tillegg til å være et skikkelig irritasjonsmoment, også tar mye tid, mener de at den elektroniske varianten veldig fort tjener seg inn igjen, ganske enkelt fordi rørleggerne får mer tid til å være rørleggere og elektrikerne mer tid til å være elektrikere.

– I tillegg er det et faktum at veldig mange både får drivstoff- og vedlikeholdsutgifter betydelig redusert, opplyser Helgeland.

Utvikler flere produkter

ABAX har definert det som samfunnsoppdraget sitt at firmaet skal være en problemløser for alle med bil i arbeid.

– Det fører til utvikling av stadig flere produkter innenfor dette feltet, forteller Helgeland.

– ABAX Flåtekontroll er ett av produktene. Det et logistikkverktøy som bidrar til å redusere mye unødvendig kjøring, siden bedrifter som installerer dette i bilene sine, kan få en mye bedre oversikt over hvor bilene er. Dermed kan de også nå kundene raskere og gi bedre service.

– Innspill fra brukerne

Mens det går an å ringe etter ansatte for å få vite hvor de er, kan det være verre for bedrifter med mye løsutstyr som for eksempel tilhengere, lifter, kompressorer og mobilt tørkeutstyr. Derfor her bedriften også utviklet noe de kaller utstyrskontroll.  Ved hjelp av dette produktet og en pc, er det enkelt å holde oversikt over hvor utstyret er, enten det står i ro eller beveger seg.

Helgeland lover at det vil komme mer, helt avhengig av hva det er behov for, og fantasien.

Michelsen understreker samtidig at brukerne i stor grad blir tatt med på råd. – Rett før sommeren arrangerte vi et brukerforum der kundene våre ga oss nyttige råd om hvordan de eksisterende produktene våre kan bli bedre og hvilke nye problemer de ønsker skal bli løst.

Behandler ansatte som stjerner

– Det er eksempler på en av våre kampanjer der vi behandler selgerne som rockestjerner. Det skal da symbolisere at noen må stå frem i rampelyset, mens andre må være lys, lyd og kostyme og gjøre det de kan for å støtte.  Det handler om å spille hverandre gode. For at Bruce Springsteen skal bli kjempegod, så holder det ikke bare med han, forklarer Helgeland

(Artikkelen fortsetter under bilde)– Og så elsker jo selgerne å stå i rampelyset, det er for å bygge opp under selgernes naturlige ego, sier han og ler.

– Vi ser på optimalisering av hele verdikjeden. Vi ser ikke på selgerne som det viktigste i en bedrift, men vi ser på salg og salgskulturen som det viktigste. Men vi er like avhengig av alle, sier Helgeland.

Fra nesten 0 til 200 millioner på fire år

At kjørebøker og andre yrkesbilrelaterte produkter selger godt allerede, vitner tallet på ansatte om.

Fra nesten 0 til 200 millioner på fire år

(Artikkelen fortsetter under bilde)Ronny Lønning, Jørn Aakre, Thomas Andersen og Lasse Tollefsen utgjør bortimot halve utviklings-avdelingen.  Administrerende direktør Bjørn Erik Brandsæter Helgeland står helt til høyre.   FOTO: TOM BRODINDet har eksplodert fra beskjedne fem da ABAX startet opp i 2009 til cirka 120 idag. Og alle, bortsett fra uteselgerne, har arbeidsplassen sin i Larvik, også svenskene og danskene. I januar kommer det finner også.

– Med tanke på miljøet er det viktig at alle arbeider her i Larvik, mener bedriftsledelsen og forteller at de ganske raskt avviklet de andre kontorene. Nylig har de forresten hatt en skikkelig hippie-fest for å spleise de ansatte enda mer sammen.

– En viktig grunn til at vi har lykkes så godt og på kort tid blitt størst i Skandinavia, er at vi har vært flinke til å ansette bra folk, og at vi klarer å beholde dem, sier Bjørn Erik Brandsæter Helgeland.

Han tror at moro på arbeidsplassen, i tillegg til gode muligheter for å utvikle seg faglig, har vært en suksessfaktor. At Vestfold har gode bo- og rekreasjonsmuligheter, og at boligprisene ikke er av de aller dyreste her, gjør at det går an å hevde seg i konkurransen med for eksempel Stavanger-området.

Når det gjelder å plukke folk, er han ikke veldig opptatt av hvilken utdanning søkerne har, men at de er flinke innenfor fagfeltene sine, at de har de rette holdningene, vil utvikle seg videre og ønsker å levere. Kort sagt at de oppfyller slagordet «Godt gjort er bedre enn bra sagt», som de har lært av Frank Beck.

– Og er du fra Lardal trenger du ikke cv engang, legger han til spøkefullt. For derfra er han selv, i likhet med mange av arbeidskameratene.

Laget et kjempeprodukt som ingen ville ha

Næringsgruppen for E18 var torsdag formiddag samlet i NHOs lokaler på Sem for å feire at siste endelig beslutning rundt ny E18 i Vestfold er tatt.

(Artikkelen fortsetter under bilde)Produksjonssjef Geir Morten Wold og den opprinnelige gründeren Tor Engebretsen arbeider med å utvikle stadig nye produkter. FOTO: TOM BRODIN

Oppe i femte etasje sitter mekkerne og lodder sammen prototypene til de rent fysiske ABAX-produktene.

Tor Engebretsen er en av dem som har vært med fra lenge før ABAX ble ABAX.

– Jeg utviklet Electronic Tracking System i 1998, som kort sagt var en liten boks som kunne gjemmes i biler og båter og som kunne fortelle hvor de tok veien hvis de ble stjålet, forteller han. – Alle syntes det var et kjempeprodukt, men gode ideer er ikke mye verdt hvis ingen vil ha det. En kombinasjon av for få tjuverier og for gode forsikringsordninger gjorde det uinteressant for folk.

Gründeren opplyser at det er den samme teknologien som er grunnlaget for ABAX-produktene, som takket være statlige kjørebokpålegg er langt mer salgbart enn det opprinnelige produktet.

Publisert på www.op.no 26.08.2013