Har du sikret båten din?

Publisert av -
Det nærmer seg høysesong for båttyverier i Norge. I fjor rapporterte forsikringsselskapene om en økning i antall båttyverier på hele 17 prosent og det estimeres at det hvert år stjeles båter og båtrelatert utstyr for flerfoldige millioner av norske kroner.
shutterstock_104379494

Eier du båt har du sikkert ventet hele vinteren på å sette båten på vannet og komme deg ut for å nyte forsommeren. Du er ikke alene. Langt de fleste småbåtene rundt omkring i Norge står i disse dager enten klare på land eller blitt satt i vannet.

Som båteier er det derfor viktig å ta sine forholdsregler og sikre båten sin mot tyverier. Mange småbåthavner er neste rene godtebutikker for båt-tyver som er frekke nok. Ingen eller lite organisert vaktvern og lett tilgjengelige inn og utfartsårer til lands og vanns gjør at tyveriet kan gjøres veldig raskt. Spesielt utsatt er utenbordsmotorer på små og mellomstore båter. Tyveri av mindre båtmotorer opp til 50hk representerer nesten 75 prosent av den samlede statistikken melder forsikringsselskapene.

Heldigvis kan man ved hjelp av enkle grep gjøre det langt vanskeligere for tyven å slippe av sted med tyveriet av både båt og båtmotor. Det finns en lang rekke produsenter av sporingssystemer til både båter og maskiner. Siden båten ofte er en større investering kan det lønne seg å ikke kun sjekke pris når du investerer i et sporingssystem til båten din. Sørg for at både hardware og Software på sporingssystemet holder høy kvalitet,  og at systemet som et minstekrav er FG-godkjent.  Et bra tips er å sjekke om systemet leverer GEO-fence i sine løsninger og om de yter 24 timers kundesupport, da tyvene sjeldent jobber fra 8-16.

Gjør det vanskelig for tyven

• Merk motor med Securmark. Er båtmotoren din merket blir den fort mindre attraktiv å stjele og lettere for deg å identifisere igjen.
  • Sikre både båt og motor med hengelås og kjettinger/vaier om mulig.
  • Monter FG-godkjent sporingssystem på båt og utenbordsmotorer
  • Står din båt på henger bør du ha ekstra fokus på

*Kilde: Gjensidige Forsikring