Her kan vi vokse oss enda større

ABAX flyttet mandag inn i den gamle Mølla i Hammerdalen. Der får de 3.000 kvadratmeter å boltre seg på.
BjørnLJacobsen3

– Vi har hatt en formidabel vekst, og hadde behov for mer plass. Det er fantastisk at vi har en slik fleksibel utleier som Fritzøe Eiendom, som har latt oss få muligheten å flytte inn i disse flotte lokalene. Samtidig har vi også fått lov å sette vårt preg på lokalene, sier viseadministrerende direktør i ABAX, Bjørn Erik Brandsæter Helgeland.

Her har selskapet god plass til å utvikle seg videre, og selskapets hovedkontor skal forbli i Larvik, forsikrer han.

– ABAX er et av få internasjonale selskaper i Larvik. Deres utvikling bringer vekst til byen, og det er flott å kunne vokse sammen med en bedrift som har store ambisjoner og som gjør det så bra, sier markedssjef i Fritzøe Eiendom, Linda Brathagen.

ABAX har nå inngått en tiårig leieavtale om lokalene i den tidligere Mølla.

Totalt omfatter teknologiselskapets hovedkontor nå 3.000 kvadratmeter fordelt over sju etasjer. Inkludert et møterom i øverste etasje med spektakulær utsikt over Langestrand, Hammerdalen og hele Larviksfjorden. Og ikke minst en topp moderne kantine med sitteplass til 70 personer.Store ambisjoner– I dag har 200 av våre totalt 268 ansatte startet arbeidsdagen sin her i Mølla. Vi har store ambisjoner om å vokse videre i Europa, og er foreløpig representert i seks land. Vi har verdensledende teknologi, og markedet der ute er stort. Vi må bare få tak i de rette folkene, smiler Helgeland.

Offisiell åpning blir mandag 17. august, med blant annet ordfører Rune Høiseth og skiskytter Ole Einar Bjørndalen til stede.Optimalt tilpasset– I dag har vi startet ABAX-skole for våre 70 nyansatte. Om 14 dager skal de være ferdig skolert, og klare for å promotere og selge produktet vårt, sier Helgeland.

De nye lokalene er tilpasset den enkelte avdeling, og hver enkelt ansatt sitt behov.

– Vi har derfor både åpne landskap og kontorer hvor det skal være lov å lukke døren. Arbeidsmiljøet skal være en kilde til inspirasjon for alle ansatte, og det er viktig at alle trives. Det skal være attraktivt og hyggelig å være på jobb, og vi har derfor også stillesoner, kaffebarer og aktivitetsrom.Omfattende revitaliseringDet har vært en lang og komplisert prosess å rehabilitere det gamle bygget, forteller utviklingssjef i Fritzøe Eiendom, Kjell Åge Bach.

– Bygningen er fra 1700-tallet, og her har vært mølledrift fra dag én, og fram til millieniumsskiftet. Denne delen av bygningen inneholdt tidligere 42 kornsiloer som var en del av bærekonstruksjonen. Entreprenør Helge Klyve og PV arkitekter har vært store bidragsytere til at vi er kommet i mål.

Arbeidet med å bygge om Mølla startet april 2014, og har tatt 15 måneder.

– Noen småting gjenstår, men vi skal være klare til offisiell åpning 17. august, sier Kjell Åge Bach.

Foto og tekst av Bjørn Jakobsen  Publisert for Vestviken24 3. august 2015
BjørnLJacobsen1