Kjøper konkurrent for 30 mill

Veksten vil ingen ende ta for Larvik-suksessen ABAX. Finske Salkatek er nå kjøpt opp for 30 millioner kroner.
Bjørn Erik Brandsæter Helgeland

– Vi har en voldsom vekststrategi, og da er det avgjørende å gjøre smarte oppkjøp, slik vi nå har gjort med Salkatek, sier viseadministrerende direktør Bjørn Erik Helgeland.ABAX er verdens ledende utvikler og leverandør av elektroniske kjørebøker for yrkesbiler, samt produkter for flåte- og utstyrskontroll. Selskapet har avdelinger i fem land, deriblant Finland, hvor Salkatek har vært deres største konkurrent.– Produktserien fra Salkatek vil løfte våre produkter. ABAX kan i enda større grad dekke alle typer behov for de med bil i arbeid, uansett størrelse og type bilflåte. Oppkjøpet er også et ledd i å styrke selskapet for videre vekst i Europa.Passer godt sammenSalkatek har de siste 20 årene bygd en kundebase som teller mer enn 10.000 kjøretøyer. Mens ABAX er markedsledende på elektroniske kjørebøker, har det finske selskapet spesialisert seg på produkter tilpasset flåtestyring og GPS-sporing.Helgeland mener de to selskapene passer hverandre som hånd i hanske.– Det gjelder både teknologi og kundebase. Vi har våre styrker i to ulike produktgrupper. Bransjen vår er i en rivende utvikling og markedet stiller høye krav til produktinnovasjon og informasjonssikkerhet, sier Helgeland, som ikke ønsker å avsløre kjøpesummen.Men etter det ØP kjenner til, må ABAX ut med 30 millioner kroner for sin tidligere finske konkurrent.Flere oppkjøp i venteOppkjøpet av Salkatek er det andre på et halvt år. Stavanger-selskapet Etrip ble en del av konsernet noen måneder tilbake.Men det stopper ikke der. Også fram mot sommeren vil man jobbe aktivt for å vokse ytterligere.– Spesielt i Norge og Sverige, men også i Nederland, vil det komme flere oppkjøp, røper Helgeland.Teknologiselskapet med hovedkontor i Larvik, nærmere bestemt i «Aaltovasen» på Sanden, har vokst med galopperende hastighet det siste året. Flere finske Salkatek-ansatte skal blant annet jobbe i Larvik fra januar.

På nyåret vil man ha over 200 ansatte – mer enn dobbelt så mange som i slutten av 2013.Det foreligger likevel ingen planer om å flytte hovedkontoret utenlands. Snarere tvert imot. For to uker siden kom nyheten om at ABAX flytter fra Sanden og over i Mølla i Hammerdalen når bygget står klart til sommeren.– Vi vokser nå med 30 prosent årlig, og med base i Larvik har vi store europeiske ambisjoner. Måten vi jobber på her er det viktigste fundamentet for at vi skal lykkes med å koble på nye land og markeder i 2015.ABAX AS- Verdens ledende utvikler og leverandør av elektroniske kjørebøker for yrkesbiler, samt produkter for flåte- og utstyrskontroll.- Vil, etter oppkjøpet av finske Salkatek, ha over 200 ansatte fordelt på Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia.- Hovedkontoret ligger i Larvik.- Flytter inn i Mølla i Hammerdalen til sommeren.

Publisert av Lasse Nordheim, på  www.op.no 29.12.14