Savnet håndverker funnet takket være elektronisk kjørebok

En svensk håndverker i Jönkøpingsområdet forsvant under en arbeidsdag, men ble gjenfunnet takke være den elektroniske kjøreboken mannens bil var utstyrt med.

De ansatte i det svenske snekkerfirmaet Byggaktiebolaget AB begynte å bekymre seg for sin kollega da han forsvant for jobben. Mannen, som har diabetes, var ute og kjørte bil som en del av sin normale arbeidsdag da han sluttet å kommunisere med sine kollegaer.

Kjøreboken gjorde det mulig å handle raskt

Mannens helsetilstand var kjent blant kollegaene, hvilket gjorde at daglig leder av selskapet, Björn Fagerström, fikk mistanke om at det kunne handle om en akutt situasjon. Ettersom alle bedriftens biler var utstyrt med elektronisk kjørebok kunne han raskt lokalisere mannens bil.

-Vi fant han i en rundkjøring i Huskvarna. Jeg sendte over en av medarbeiderne som så at ha ikke var mulig å få kontakt med. Vi ringte derfor etter en ambulanse. Når ambulansen kom frem hadde han klart å få i seg litt saft og druesukker. Jeg er helt sikker på at han hadde vært bevistløs om vi bare hadde kommer fem-ti minutter senere, sier Fagerström.

Ledende teknologi står bak GPS-sporingen

Den elektroniske kjøreboken tilbyr et digitalt kart som Byggaktiebolaget AB har benyttet seg av i flere år for å effektivisere logistikken, og spare tid. Det internasjonale teknologiselskapet ABAX er utvikleren og leverandøren av systemet.

-Først og fremst så er vi veldig glade for at mannen er funnet og har det bra.  Vi har bygd et system som automatisk loggfører posisjon og som viser hvor langt man har kjørt. Denne typen teknologi har vokst raskt de siste årene. Fra 2009 og til i dag har vi gått fra 5 til 420 ansatte, og har over 200 000 brukere av våre løsninger i Norden. Innen år 2020 tror vi denne teknologien kommer til å eksplodere på markedet, forteller Mathias Eliasson, daglig leder hos ABAX Sverige.

Teknologiselskapets kunder er hovedsakelig bedrifter med 5 til 15 biler, men også privatpersoner som benytter kjøreboken for kjøregodtgjørelse. Løsningene kan også hjelpe brukerne å spore opp biler og maskiner om de skulle bli stjålet.

Klikk her for å lese hele historien i jnytt.se.