Mye å vinne på mer engasjerte arbeidere

-
En professor ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, mener både arbeidernes helse og bedriftenes økonomi har mye å vinne på å få mer engasjerte arbeidere.

Del på FacebookDel på TwitterDel på Google+– Engasjement er helt fundamentalt viktig for at en arbeidsplass skal fungere, sier Steffen Torp som er professor i helsefremmende arbeid, ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.Send med epost

– Engasjement er helt fundamentalt viktig for at en arbeidsplass skal fungere, sier Steffen Torp som er professor i helsefremmende arbeid, ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Torp har gjennomført flere studier på arbeidere i ulike yrkesgrupper i Norge. Han mener det er mye å vinne på å fokusere mer på engasjement på arbeidsplassene.

Det er det Torp kaller arbeidsressurser som skaper engasjement, ifølge han.

– Sosial støtte, selvbestemmelse på jobben, det å bli behandlet rettferdig. Ikke minst det å få bruke seg selv og lære nye ting, det er det vi gjerne kaller arbeidsressurser, forklarer Torp.

– Det er først og fremst det som er viktig for engasjement, sier han.Engasjement som helsebegrepTorp mener engasjement kan fungere som et positivt helsebegrep på arbeidsplassen.– Jeg mener vi burde tenke på helse som noe mer enn bare fravær, og at helse kan være noe positivt. Engasjement kan være et slikt positivt helsebegrep. Hvis man har det som mål for arbeidet sitt, så tror jeg det vil gi gode effekter, både for helsa og ikke minst: det vil føre til gode, produktive bedrifter, sier han.Jobber for 80 prosent fornøyde ansatteI første etasje i et kontorbygg i Larvik, kan ansatte spille biljard, benytte seg av fotballbordet eller sitte i dype, grønne sofaer. Det er firmaet ABAX som holder til i bygningen. De har som mål å ha 80 prosent fornøyde ansatte til enhver tid.

– Fornøyde ansatte yter mer på jobb og de har det mer gøy på jobb. Det ser vi på salgstavlene vi har hengende rundt her, sier training manager Stian Johansen.

Han forteller at det er hverdagstiltak som biljard, fotball og lignende, samt kort vei til ledelsen, som skaper de engasjerte arbeidere hos dem.March madnessBlant tingene firmaet gjør for å skape engasjement, er Johansen sin personlige favoritt noe som foregår hver mars.

– Da skjer det vi kaller "March madness". Hele måneden finner vi på ulike ting. Vi kan ha "crossdressing" hvor guttene må kle seg i dameklær og motsatt. Noen dager går vi i joggebukse eller caps. Det handler om å komme ut av komfortsonen. Det tror vi øker prestasjonen, forteller Johansen.

Skrevet av Journalist Maria Hee Furulund.  Publisert for NRK 06.09.2015, kl. 20:52