NORSK VEKSTEVENTYR TAR OPP KAMPEN MED TOMTOM TELEMATICS

Teknologiselskapet ABAX fester grepet om det britiske markedet med sitt femte oppkjøp på kort tid. Det norske selskapet markerer samtidig en offensiv opptrapping og tar nå for alvor opp kampen med selskaper som TomTom Telematics og Masternaut.

ABAX har kjøpt franchise selskapet ABAX UK Ltd. og fester ytterlige grepet om det britiske marked. Med investeringer og oppkjøp i Finland i 2014 og Nederland i 2015, ses oppkjøpet i England som en ytterligere markering av selskapets offensive vekstrategi for Europa.

-  Vi har klare ambisjoner om å øke selskapets fotavtrykk på kontinentet. Dette oppkjøpet er et naturlig ledd i vår offensive vekststrategi og det britiske markedet er et nøkkelmarked for oss. Både i forhold til markedets størrelse og rent strategisk er Storbritannia viktig for å befeste vår markedsposisjon i Europa» Uttaler Petter Quinsgaard, Administrerende direktør i ABAX.

ABAX satser nå for alvor i England og i 2016 åpnes det helt nye kontorer i London, Birmingham og Manchester -  i tillegg til hovedkontoret på ABAX Stadium i Peterborough. Antall ansatte økes markant og ABAX utvider med mer enn 100 nye engelske ansatte i 2016.

Gründer og investor Frank Ystenes, er fornøyd med avtalen og sier følgende:

- ABAX har betydd mye, både for meg og min familie gjennom de siste seks årene. Først som gründer og franchisetaker i Sverige og nå senest i England. Jobben med å bygge opp et bærekraftig selskap i vekst er nå over og jeg ser fram til nye prosjekter og investeringsmuligheter i Norge og England.

ABAX og Norvestor - som er hovedeier i selskapet - ønsker av prinsipielle årsaker ikke å uttale seg om transaksjonens størrelse

Teknologiselskapet har de seneste årene opplevd en markant vekst og årsrapporten for 2014 viste en vekst på 32 prosent og omsetning på 240 millioner norske kroner. Selskapet kan, uten å bekrefte 2015 tallene, fortelle at man ved utgangen av tredjekvartal hadde passert fjorårets omsetning.

For ytterligere informasjon

Petter Quinsgaard, CEO, ABAX, +47 909 12 277, pq@abax.no

Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX, +47 980 71 000, beh@abax.no

ABAX AS er en større europeisk aktør innen leveranse og utvikling av elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler, i tillegg til produkter for flåtestyring og sporing av utstyr. ABAX har 262 ansatte og avdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia og Nederland. Selskapets hovedkontor ligger i Larvik. www.abax.no