Norsk selskap kjøper engelsk fotballstadion

Larvik-selskapet ABAX setter Norge på det engelske fotballkartet. Nå har nordmennene kjøpt arenanavnet til League 1-klubben Peterborough United.
QV2A6946

Dermed byttes tradisjonsrike London Road, som har vært navnet på stadion siden 1934, ut med ABAX Stadium. Peterborough spiller i League 1 på nivå tre i England.Samarbeider med Ferguson juniorEn fornøyd manager Darren Ferguson - sønn av Manchester Uniteds levende legende Sir Alex - var selv med på pressekonferansen i ettermiddag der den femårige avtalen ble presentert

- Jeg er kjempeglad. Det er et solid selskap og vi håper på et suksessrikt samarbeid. Dette er en stor dag for Peterborough United, sier Darren Ferguson til VG.

- Hvordan tror du fansen vil reagere på at stadion bytter ut det tradisjonsrike London Road-navnet?

- For noen vil arenaen alltid hete London Road. Men dette er business. Vi må vokse som klubb og selskap, og dette er en del av det. Hvis vi skal ha suksess og komme tilbake til Championship, så er dette en del av det. Dette er et bra partnerskap for oss, svarer Peterborough-manageren.

Faren Sir Alex Ferguson hadde også gode norske relasjoner i sin tid som Manchester United-manager. Spillere som Ole Gunnar Solskjær og Ronny Johnsen var solide bidragsytere på Old Trafford. Darren Ferguson ser ikke bort fra at det norske samarbeidet kan ende også med norske spillere.Åpner for norske spillere- Vi er alltid i markedet for gode spillere. Vi får se om Frank kan fikse noen gode norske spillere, sier Ferguson og ler.

Frank er Frank Ystenes, eier og direktør i ABAX UK. Han åpnet et kontor i Peterborough i 2012, og siden den gang har samtalene mellom det norske selskapet og den engelske fotballklubben pågått.

- Helt siden vi bestemte oss for å inngå et samarbeid med Peterborough United, har vi blitt imponert over måten klubben drives, både på og utenfor banen. ABAX er veletablert i Norden og vårt samarbeide med Peterborough United tilbyr en fantastisk mulighet for å øke vår tilstedeværelse i Storbritannia, sier Ystenes.

Han og viseadministrerende direktør Bjørn Erik Helgeland - som har ledet den eventyrlige veksten til Vestfold-selskapet de siste årene - vil selv bli presentert på fredagens Sky-sendte toppkamp mot serieleder Bristol City. Peterborough er med i opprykkskampen og ligger på åttendeplass, ni poeng bak lederlaget.Blitt store på kjørebøker- TV-sendt toppkamp er en utrolig fin anledning for oss til å introdusere det nye stadionnavnet. Peterborough er en veldig seriøst klubb med tradisjoner og ambisjoner. Et opprykk til Championship vil være fantastisk for oss alle, sier Bjørn Erik Helgeland til VG.

Selskapet har gjort seg store hovedsaklig ved salg av elektroniske kjørebøker for både bedrifter og privatpersoner som bruker bil i arbeid. Fra før sponser klubben blant annet Fram Larvik, Odd, Rosenborg og både ishockey- og fotballaget til Vålerenga.

- Vi er verdensledende på vår teknologi. Vi har klare en klar målsetting om å bli store i Europa. Men England er et kjempestort land som er vanskelig å nå igjennom markedsmessig. Vi kunne aldri kommet inn på dette markedet gjennom for eksempel radioreklame. Derfor blir avtalen med Peterborough veldig viktig for oss. Vi har gode erfaringer med sponsorater i fotball, sier Helgeland.

Han har møtt manager Darren Ferguson og fått et godt inntrykk av sønnen til Sir Alex Ferguson.

- Han er en klubbygger som har en veldig stor stjerne i byen og i klubben. Og så er han en kul fyr.

Etter det VG erfarer koster arenanavnet til Peterborough rundt en million kroner i året for det Larvik-baserte selskapet, men det vil ikke Helgeland bekrefte.

- Det er konfidensielt, sier direktøren.

Publisert: VG 26.11.14, av Morten Stokstad