Solgte gründerselskap til østlandsk teknologigigant

Bergensfirmaet FrontTek er solgt til Abax, men arbeidsplassene blir fortsatt i Bergen.
Foto Arne Ristesund

– Dette er et produktkjøp. FrontTek sine produkter passer godt inn i vår strategi, sier CEO Petter Quinsgaard i Larvik-baserte Abax til Vest 24.

Abax er blant verdens største utviklere av elektroniske kjørebøker og GPS-teknologi rettet mot yrkes- og privatbiler. Selskapet, som ble grunnlagt i 2003, er ifølge sine egne hjemmesider markedsledende i Norden, og har store planer om videre vekst i Europa. Fra før har selskapet mer enn 200 ansatte fordelt på Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannia og Nederland. Nå får de også fotfeste i Bergen.Etablert i fjor vinterFrontTek ble etablert under navnet First Mobile AS i februar i fjor. Gründer Morten Ullestads ide var å digitalisere timelister, prosjekter, personalsystemer og lønn. Etter snart halvannet år i drift teller virksomheten 18 ansatte. Etter hvert blir de en del av Abax-staben.

Navnet på selskapet ble endret etter bare noen uker.

– Med et engelsk navn ble vi vanskelige å finne på internett. Navneskiftet endret det, sier Ullestad.Taus om kjøpesum– Vi ønsker å sikre arbeidsplassene i Bergen, og det gjør vi med denne transaksjonen. For FrontTek betyr oppkjøpet at vi kan vokse raskere og tilby enda bedre løsninger i fremtiden, sier Morten Ullestad, som ikke vil kommentere hvilke summer som er involvert i handelen.

– Det må du snakke med Abax om, sier Ullestad.

Quinsgaard er like taus om summer.

– Det er politikken til fondet som eier Abax aldri å kommentere summer, sier han. Abax er eid av oppkjøpsfondet Norvestor.Skal fortsette i BergenQuinsgaard understreker at FrontTeks virksomhet skal fortsette i Bergen.

– Vi kommer ikke til å flytte virksomheten til Larvik. Dette er kompetansearbeidsplasser, og vi risikerer å miste kompetansen hvis vi flytter virksomheten. Abax har også en ansatt bosatt i Bergen, og han vil jobbe tett med FrontTek fremover, sier Abax-sjefen.

Han forteller at produktene som bergensselskapet har utviklet passer godt inn i Abax sin vekststrategi, og at et kjøp ble vurdert som mer tjenlig enn å utvikle nye produkter i samme gate. Han avviser at Abax nå har kjøpt en konkurrent.

– Kjøpet vil styrke vår produktprofil. Markedet har ønsket en kombinasjon av Abax sine produkter og et smart ordrebehandlingssystem. Med FrontTek på laget kan vi nå innfri dette, sier Quinsgaard.

Både FrontTek-gründer og styreleder Morten Ullestad og daglig leder Roy Furnes skal fortsette i sine stillinger i Bergen.

Skrevet av Svein Tore Havre og publisert for Vest24.no 21.07.15