Caruso og ABAX lanserer ny digital markedsplass for bilindustriens service- og ettermarked.

Publisert av -
[Larvik 20.11.17] Det tyske selskapet Caruso og Larvikselskapet ABAX har i dag offentligjort et strategisk partnerskap som vil digitalisere og endre eksisterende forretningsmodeller innen bilindustriens service- og ettermarked i Europa.

- Vi i Caruso er svært fornøyd med offentliggjørelsen av et nytt og sterkt partnerskap med telematikk selskapet ABAX. De blir leverandører av bildata og telematikk til vår digitale plattform. Vi ser frem til et godt partnerskap hvor vi sammen kan vokse i de nordiske og europeiske markedene, sier Alexander Haid, CEO, Caruso GmbH.

Avtalen med det tyske selskapet Caruso, gir ABAX adgang til en åpen, nøytral og datasikker digital markedsplass for bilindustriens service- og etter-marked. Markedsplassen har fått navnet Caruso Digital Marketplace. Den digitale markedsplassen knytter sammen, verksteder, bildele-produsenter, leasing- flåtestyringssystemer, forsikringsselskaper og andre data og service aktører som opererer innen B2B-markedet. ABAX vil blant annet få, med mere enn 200 000 kjøretøyer i globale nettverk, muligheten til å kunne tilby storkunde-fordeler til sine egne kunder.

- Vi er fornøyd med etableringen av et viktig og strategisk partnerskap med Caruso. Vi har stor tro på at lanseringen av en slik digital og selvstendig markedsplattform vil disrupte eksisterende forretningsmodeller og standarder innen auto-markedet i Europa. Med avtalen på plass, er vi enda et steg nærmere vår visjon om å bli verdens ledende telematikkselskap, sier Bjørn Erik Brandsæter Helgeland, COO, ABAX Group.

Den nye avtalen legger opp til at ABAX både blir leverandør- og konsument av data gjennom Caruso Digital Marketplace. Det betyr at ABAX vil kunne bruke plattformen til å skape nye muligheter og løsninger for sine kunder. Derutover blir ABAX en viktig leverandør av anonymisert kjøretøydata inn til andre aktører.

- Avtalen med Caruso åpner opp nye muligheter for oss, innen bilindustrien. I tillegg legger vi nå grunnlaget for det som vi tror blir et viktig konkurransefortrinn når markedet går fra hardware avhengig, til hardware-fri datafangst, sier Håkon Grønn-Weiss, ABAX Group.

-Slutt-

For ytterligere informasjon:

Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group, +47 980 71 000, beh@abax.no
Håkon Grønn-Weiss, CBO, ABAX Group, +47970 55 820, hgw@abax.no

Om plattformen: http://www.caruso-dataplace.com/

About ABAX
ABAX Group, owned by Investcorp, is a Norwegian developer and provider of telematics solutions for commercial and private vehicles. ABAX is currently one of the leading telematics companies in Europe. Additionally, ABAX provides products and software for Fleet Management, project management and GPS asset tracking. ABAX has more than 430 employees across offices in Norway, Sweden, Denmark, Finland, United Kingdom, the Netherlands, Poland and China. The company headquarters are based in Larvik, Norway. www.abax.no , www.abax.co.uk

About Caruso
Caruso is the neutral, open and secure data and service marketplace for the automotive aftermarket. Caruso’s aim is to provide the sector with a neutral and open platform that enables participants to offer their vehicle data to all aftermarket players in a standardised format within a secure and trusted environment – to establish an independent, digital and fully connected aftermarket. Business partners and shareholders can be any players with a valid interest in the aftermarket and a desire to participate. These might include parts manufacturers, wholesalers, workshops, insurers, fleet and leasing companies, rental and car-sharing companies, mobile communications providers and breakdown service companies. The marketplace is operated by Caruso GmbH, based in Ismaning near Munich. For further information go to www.caruso-dataplace.com