Fredag inntar Abax engelsk fotball

Peterboroughs hjemmebane skifter navn til ABAX Stadium
frank-ystenes-ABAX-041114-06

Larviksfirmaet Abax sørger nå for at kommunen også blir representert i engelsk fotball. Fredag endrer nemlig Peterborough navnet på sin hjemmebane fra London Road til Abax Stadium. Dette som en del av en femårsavtale.

- Som et ledd i vår strategi om å bygge vår merkevare i Storbritannia, har Abax  inngått et samarbeide med den engelske fotballklubben Peterborough United. Abax UKs eier og direktør, Frank Ystenes, åpnet et kontor i Peterborough, England, i 2012 og diskusjoner om samarbeid med Peterborough United FC startet dette året, heter det i en pressemelding.

ABAX er fra før av ikke ukjent med å sponse idrettsklubber. I Norge er for eksempel både Odd, Rosenborg og Vålerenga samarbeidspartnere for firmaet. I tillegg er de som kjent hovedsponsor for Fram fotball ytterligere en sesong.

Nå er de altså også representert i engelsk fotball.

Peterborough spiller i League One, på tredje nivå i England, og nåværende manager er Darren Ferguson, sønn av Manchester United-legenden Sir Alex Ferguson.

Frank Ystenes og viseadministrerende direktør Bjørn Erik Brandsæter Helgeland vil overvære den offisielle åpningen av det nye stadionet fredag. Peterborough møter da topplaget Bristol City til en kamp som også blir vist live på Sky Sports. Peterborough ligger på åttendeplass, ni poeng bak Bristol City.

Ifølge VG koster arenanavnet til Peterborough rundt en million kroner årlig. Det ønsker imidlertid ikke Helgeland å bekrefte.

Publisert: Østlands-Posten, 26.11.14 av Thor Kenneth Løvenfalck