INVESTCORP KJØPER ABAX FOR 1,8 MILLIARDER KRONER

Publisert av -
Larvik 06.06.2017 - Norvestor Equity AS har i dag offentligjort at selskapet ABAX AS er solgt til det globale investeringsselskapet Investcorp for 1,8 milliarder kroner.

- For Investcorp, representerer markedsposisjonen og vekstpotensialet til ABAX en attraktiv investeringsmulighet. Som et av Europas raskest voksende telematikkselskaper er ABAX godt rustet for videre ekspansjon . Med bakgrunn i tre tidligere investeringer i samme bransje, tar vi med oss verdifull erfaring fra telematikkbransjen og operasjonell kunnskap inn i selskapet. Vi gleder oss til, sammen med ledelsen, å kunne etablere selskapet som en ledende aktør i et globalt marked, kommenterer Hazem Ben-Gacem, Head of Corporate Investment in Europe, Investcorp.

Investcorp, overtar eierskapet fra Norvestor Equity AS som kjøpte selskapet i 2012. De nye eierne er et globalt investeringsselskap med kontorer i blant annet New York, London og Singapore. ABAX passer godt inn i investeringsprofilen til Investcorp, som tre ganger tidligere har investert i lignende teknologiselskaper med stor suksess.

- Dette er først og fremst en stor dag for alle som jobber i ABAX, og for de som underveis har bidratt til å skape dette eventyret. Vår nye eier deler våre offensive vekstambisjoner, og sammen med dem skal vi fortsette vår vekst og ta ABAX til neste nivå, sier Petter Quinsgaard, CEO, ABAX Group.

ABAX annonserte tidligere i år om en omsetningsvekst på 32 prosent til 472 millioner kroner. Ved årsskiftet kunne selskapet vise til en kundeportefølje på 25 500 kunder og nesten 200 000 aktive lisenser i markedet.

ABAX opplyser om at ambisjonene for selskapet forblir uendret. Målet er fortsatt å skape et verdensledende teknologiselskap i telematikk og Connected Car-segmentet fra Larvik.

- Det er fantastisk artig å se at våre ansatte i den grad har bidratt til å sette preg på egen arbeidsplass. Entusiasme, gode holdninger, rette arbeidsmetoder og hardt arbeid, har over tid smittet over på våre kunder. De skal ha en stor del av æren for den veksten vi har opplevd de siste 5 årene. De er en stor del av grunnen til at Investcorp nå investerer i våre ansatte, vår teknologi og ikke minst i vår bedriftskultur, sier Bjørn Erik B. Helgeland, COO, ABAX Group.

ABAX og Norvestor har gjennom salgsprosessen rådført seg med Mooreland Partners (M&A), EY og Advokatfirmaet Thommessen.

-Slutt-

For mer informasjon:

Petter Quinsgaard, CEO, ABAX Group, +47 909 12 277, pq@abax.no

Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group, +47 980 71 000, beh@abax.no

Om selskapene.

ABAX AS er Europas raskest voksende selskap innen telematikkbransjen, og en stor aktør innen salg og utvikling av elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler. I tillegg utvikler ABAX selv hard- og software for ordrehåndteringssystemer, flåtestyring og sporing av maskiner og utstyr. ABAX har 350 ansatte og avdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Nederland og Kina. Selskapets hovedkontor ligger i Larvik. www.abax.no

Norvestor Equity AS er et ledende private equity-selskap med fokus på oppkjøp av mellomstore selskap i Norden. Teamet har jobbet sammen siden 1991 og utgjør et av de mest erfarne private equity-miljøene i Norge, etter å ha gjennomført 64 investeringer og deltatt i 256 tilleggsoppkjøp. Norvestor fokuserer på investeringsmuligheter i vekstselskap i Norge og Sverige, med potensiale til å oppnå en ledende nordisk eller internasjonal posisjon enten gjennom organisk vekst, oppkjøp eller ved å ekspandere i nye land. Fond som forvaltes av Norvestor er for tiden investert i følgende porteføljeselskap; Life Europe, Johnson Metall, Sentech, Apsis, Aptilo, Cegal, Marine Aluminium, Crayon,  Robust, iSurvey, Future Production, Nomor, PG Group, Roadworks, Permascand, 4Service, Hydrawell, Eneas, Presserv, Nordic Camping & Resort, READ Cased Hole og IT Gården. Les mer på www.norvestor.com

Investcorp is a leading global provider and manager of alternative investments, offering such investments to its high-net-worth private and institutional clients on a global basis. Led by a new vision, Investcorp has embarked on an ambitious growth strategy to double assets under management (“AUM”) in the medium term. The Firm continues to focus on generating investor and shareholder value through a disciplined investment approach in four lines of business: corporate investment, real estate, alternative investment solutions and credit management.

Since its inception in 1982, the Investcorp Group has made over 170 corporate investments in the U.S., Europe and the Middle East and North Africa region, including Turkey, across a range of sectors including retail and consumer products, technology, business services and industrials, and more than 400 commercial and residential real estate investments in the US, for in excess of $53 billion in transaction value.

The Investcorp Group employs approximately 390 people across its offices in Bahrain, New York, London, Abu Dhabi, Riyadh, Doha, and Singapore. It is publicly traded on the Bahrain Bourse (INVCORP). For further information, including our most recent periodic financial statements, which details our assets under management, please visit:  www.investcorp.com.