30 PROSENT VEKST FOR TREDJE ÅRET PÅ RAD

Publisert av -
Larvik 19.5.2017 - ABAX har offentligjort selskapets årsrapport for 2016. Larvikselskapet omsatte i 2016 for 472 millioner kroner, med en EBITDA på 68 millioner kroner.

Generalforsamlingen i ABAX as har godkjent selskapets årsrapport for 2016. Årsrapporten viser en omsetningsvekst på 31,5 prosent, med en tilsvarende økning i EBITDA på 34,5 prosent til 68,2 millioner kroner.

- 2016, nok et fenomenalt år for oss. Tredje året på rad leverer vi en omsetningsvekst på over 30 prosent. En stor del av grunnlaget for veksten finnes i vår offensive vekststrategi, som i kombinasjon med flinke og engasjerte ansatte har skapt et solid fundament for bedriften. Sier Petter Quinsgaard, CEO, ABAX Group

Årsrapporten viser at 2016 ble et år med nye oppkjøp, og nye markeder. ABAX åpnet et helt nytt marked i Kina. I tillegg konsoliderte ABAX markedet ytterligere i Sverige, med oppkjøp av selskapene Ctrack Sverige AB og Accessor Sverige AB.

- Alltid fantastisk med flotte resultater, men viktigst av alt er at vi tør å være offensive, og holde tempoet høyt. Derfor valgte vi for eksempel i 2016 å investere ytterligere 40 millioner norske kroner i utviklingen av ny teknologi. Vi står på terskelen av å kunne spille med i «Champions League», og med hjelp av de rette metodene og engasjerte ansatte blir året 2017 et merkeår for oss, sier Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

Høydepunkter i 2016

• Oppkjøp av Accessor Sverige AB, og Ctrack Sweden AB.
  • Åpnet opp nytt marked i Kina
  • Flyttet produksjonen hjem til Vestfold.

Finansielle nøkkeltall(i MNOK)            2016     2015     Endring i %

Driftsinntekter                                        471,8      359         31,5

EBITDA                                                  68,2        50,7        34,5

For mer informasjon:

Petter Quinsgaard, CEO, ABAX Group, +47 909 12 277, pq@abax.no