Om ABAX

ABAX er problemløsere for alle med bil i arbeid. Vi er en internasjonal markedsleder som utvikler og leverer brukervennlige elektroniske kjørebøker, software for prosjektstyring og utstyrskontrollteknologi.

Våre tjenester hjelper kundene holde seg oppdaterte, bli mer effektive og spare penger ved å tilby Internet of Things-løsninger (IoT) i verdensklasse. ABAX er det raskest voksende telematikkselskapet i Europa og fokuserer på å levere IoT-løsninger som maksimerer verdien for våre kunder. 

Ved å tilby mobilitet, fleksibilitet og brukervennlighet tror ABAX på et sømløst integrert IoT-domene som løser hverdagsproblemer for vår målgruppe. Alle aspekter av våre tjenester kommuniserer med hverandre for å kunne tilby maksimal fleksibilitet og en ledende telematikkløsning.

Businessmodellen vår er basert på en SaaS-løsning (Software as a Service). Vi har bygd en fullt integrert softwareplatform som kan tilpasses fremtidens innovative tjenester. Vår hardware, software og produkter lette å installere og bruke. 

Hos ABAX jobber over 350 ansatte, fordelt på salg, kundeservice, markedsføring, administrasjon, kvalitet og utviklig. Vi har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Polen, England og Kina. Hovedkontoret ligger i Larvik, Norge.  

Visjon og verdier
Historie
The difference is ABAX™
ISO-sertifiseringer

Vi skiller oss fra våre konkurrenter i alt vi gjør. Vår visjon er å være forskjellen for både våre ansatte og kunder. Det er derfor vår visjon er "The difference is ABAX™". Denne visjonen gjennomsyrer hele vår verdikjede og vår kommunikasjon, både internt og eksternt.

For å holde vår sterke posisjon i et av verdens raskest voksende markeder, er vår bedriftsmodell basert på tre viktige elementer: "People, technology and products"

Vi har organisert ABAX som en planet for å kunne jobbe utifra våre tre elementer "People, Technology and Products" på best mulig måte. Dette gjør oss fleksible og tilpasningsdyktige og gjør at vi kan reagere raskt på endringer i markedet. Optimal ytelse er også grunnleggende for våre kjerneverdier: "Lønnsomhet, først og entusiastisk"

ABAX sitt samfunnsoppdrag er å være en problemløser for alle som bruker bil i arbeid

ABAX ble grunnlagt i 2003, men fokuset på kjørebøker startet først i 2009 etter at et samarbeid ble inngått med selskapet ETS (Electronic Tracking System).

I 2011 ble målet satt om å etablere et felles, innovativt miljø for høyteknologi, produktutvikling og salg av sporingsløsninger for både privatkunder så vel som bedrifter. I har ABAX intatt en stødig posisjon som en markedsleder i telematikk-industrien ved å utvikle og levere GPS-sporing, elektroniske kjørebøker, systemer for utstyrs- og flåtekontroll, og software for prosjektstyring.

ABAX startet opp i Norge, men har senere ekspandert til de resterende nordiske landene, Europa og Kina. I dag ligger hovedkontoret til ABAX i Larvik, Norge, med flere viksomheter i Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Polen, England og Kina. Vi har over 350 ansatte fordelt på salg, kundeservice, markedsføring, kvalitet, administrasjon, finans og utvikling.

Med en vekst på 50 prosent i 2015 ble ABAX utnevnt det raskest voksende telematikkselskapet i Europa av Berg Insight (Berg Insight, 15. september 2016). Veksten er en kombinasjon av organisk vekst, høye salgstall, lønnsom drift og nye oppkjøp. I begynnelsen av 2017 hadde ABAX 200 000 aktive enheter og over 20 000 kunder.

Den 6. juni 2016 skifter ABAX eiere. Tidligere eier Norvestor Equity A/S selger ABAX Group for 1,8 milliarder NOK. 

ABAX eies i dag av det globale investeringsselskapet Investcorp. 

ABAX har tre verdiskapende elementer som vil gjøre det mulig for selskapet å skape konkurransefortrinn og få en unik posisjon: people, technology and products.

PEOPLE

Vi er et mangfoldig, engasjert team. Alderen på de ansatte i ABAX strekker seg fra 18 til 70, og fraværsprosenten hos ABAX-ansatte ligger på kun rett over 2 prosent.  Vi har stor tro på at hvis vi tar vare på våre ansatte, vil de ta vare på våre kunder. For at vi skal lykkes er det avgjørende at våre ansatte er kjent med vår misjon, visjon og våre verdier, og kan knytte dette opp mot sitt daglige arbeid. Vi er opptatt av at vår arbeidsplass skal våre et hyggelig sted å være, og et sted for personlig utvikling. Vi gjør vårt ytterste for at de ansatte skal trives både på -og utenfor jobb, ettersom vi mener at dette i gjengjeld vil føre til en bedre kundeopplevelse for deg som er kunde hos oss.

TECHNOLOGY

ABAX-enheten er kjernen i vår maskinvareløsning. Teknologien er utprøvd og har blitt oppdatert kontinuerlig over de siste 10 årene. Det er en avansert allround-løsning som fungerer på tvers av alle mobile nettverk over hele verden ved hjelp av den aller nyeste GPS-teknologien. I kombinasjon med vår radioteknologi kan ABAX bruke tre forskjellige plattformer for posisjonering: GSM-posisjonering, radiopeiling og GPS-posisjonering.

Vårt lederskap innen teknologi sikrer at våre kunder mottar produkter og service av beste kvalitet.

PRODUCTS

ABAX leverer løsninger til alle med bil i arbeid, bedrifter med behov for å sikre og spore verdisaker, samt bedrifter som ønsker å effektivisere og forbedre kvaliteten på sine daglige oppgaver ved hjelp av mer effektiv prosjektstyring. Vi utvikler alle våre produkter og systemer, både hardware og software, basert på markedets behov. Alt av produkter kommer som en "plug and play"-løsning, og kan enkelt installeres av kunden selv.

Ledelsen i ABAX arbeider aktivt for å bevare og forbedre kvaliteten i hele virksomheten. Ved hjelp av fornøyde ansatte og en gjennomgripende interesse og engasjement for kvalitetsarbeid kan ABAX levere produkter og tjenester som igjen gjør våre kunder fornøyde. For å sikre ønsket om bedre kvalitet på alle forretningsområdene, er selskapet nå sertifisert i henhold til ISO-standardene 9001 (kvalitetsstandard), 14001 (miljøstyring) og 27001 (informasjonssikkerhet).

VÅR KVALITETSPOLITIKK

ABAX skal levere en stabil, høy kvalitet til sine kunder, og dermed sikre en høy grad av kundetilfredshet. Vi skal oppfylle de kravene som danner grunnlaget for ISO 9001, 14001 og 27001, for at kundene skal være trygge på at de forholder seg til et seriøst og ansvarlig selskap som tar hensyn til kundenes behov for forutsigbar kvalitet, miljøansvar og sikring av kundedata.

Vårt kvalitetsnivå bør være en riktig balanse mellom kundetilfredshet, medarbeidertilfredshet og kostnader.

Kvalitetsmål for ABAX

  • ABAX skal ha de mest fornøyde ansatte blant bedrifter i Europa, med > 80 % tilfredshet
  • Klima-/tilfredshetsundersøkelse finner sted to ganger i året.
  • ABAX skal ha > 80 % fornøyde kunder
  • KTI / kundeundersøkelse gjøres to ganger i året.

VÅR MILJØPOLITIKK

ISO 14001 tar for seg temaet miljø. I ABAX ønsker vi å bidra til miljøet på en positiv måte. Vi har derfor valgt sertifisering i henhold til denne ISO-standarden som et verktøy i denne forbindelsen. Hos ABAX tar vi hensyn til miljø i alle våre aktiviteter. Vi vil alltid jobbe mot å redusere negativ miljøpåvirkning og endre den i en positiv retning.

Dette får vi til ved å:

  • Være bevisste på den påvirkningen våre aktiviteter har på miljøet fra produktutvikling, distribusjon, bruk og gjenvinning.
  • Ha fokus på miljø under utvikling av nye produkter og tjenester.
  • Holde fokus på miljø når det kommer til logistikk og samarbeidspartnere.
  • Bevisstgjøre våre kunder om deres klimagassutslipp.
  • Oppfylle alle juridiske krav.
  • Overvåke vår miljøpåvirkning og kontinuerlig sette nye mål.

VÅR SIKKERHETSPOLITIKK

ISO 27001 setter krav for hvordan man skal legge opp et system for å sikre informasjonen i en virksomhet. Vi registrerer og lagrer data på vegne av våre kunder. Dette anses som personlig informasjon  og må behandles i henhold til personvernloven, samt ivaretas på best mulig måte. Ved å overholde denne standarden sikrer vi kontinuerlige og metodiske tiltak på området innen informasjonssikkerhet. I prosessen for å tilpasse oss denne standarden har vi innført en rekke tiltak for å forbedre nivået for informasjonssikkerhet hos ABAX.

Målet med informasjonssikkerhet i ABAX er å:

  • Bidra til sikker informasjonsbehandling, det vil si å beskytte ABAX informasjonsressurser mot brudd på konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet.
  • Forhindre sikkerhetsbrudd, og å oppdage og tilrettelegge for rask gjenoppretting og minimering av effekten når et sikkerhetsbrudd inntreffer.
  • Sørge for at ABAX overholder gjeldende lover og forskrifter på området.
  • Sikre at de ansatte i ABAX og innleid personale har nødvendig kompetanse i informasjonssikkerhet.
  • Styrke og støtte ABAX sine bedriftsrelaterte mål.

Vi vil fortsette å forbedre våre prosesser i alle de overnevnte områdene. Dette gjør vi for å forsikre våre kunder om at de forholder seg til en leverandør som ivaretar sine kunders interesser.